Każde dziecko jest zdolne

PDF Drukuj Email
3051 odslon

Czym są uzdolnienia? Czy można je rozpoznać już we wczesnym dzieciństwie? Po czym rozpoznać, że dane dziecko jest wybitnie uzdolnione?
Wielu Rodziców zadaje sobie pytanie, czy i w jakim stopniu mogą wpływać na uzdolnienia swoich dzieci, skoro w świetle najnowszych odkryć genetyki są one wrodzone.

Uzdolnienia to indywidualna zdolność do uzyskiwania w jednej lub wielu dziedzinach dobrych bądź wybitnych osiągnięć.
W okresie przedszkolnym szczególne znaczenie mają działania i wpływ Rodziców. To właśnie Rodzice mogą dostrzec uzdolnienia swojego dziecka w jakiejś dziedzinie i odpowiednio je ukierunkować. Wrodzone predyspozycje dzieci, wzmacniane właściwie dobranymi zajęciami, tworzą podstawę rozwoju talentów w różnych dziedzinach. Zależnie od tego, czym się zajmują i jak się bawią dzieci w okresie przedszkolnym – a to powinno zależeć przede wszystkim od zachęty i wskazówek Rodziców – mogą się rozwijać zarówno sprawności intelektualne, zdolności twórcze, kompetencja społeczna, wrażliwość na sztukę i zdolności artystyczne oraz sprawność motoryczna.

Do uzdolnień intelektualnych zaliczmy inteligencję językową, wyobraźnię przestrzenną, uzdolnienia matematyczno-logiczne oraz umiejętność wnioskowania.

Nad zdolnościami plastycznymi dziecka trzeba pracować. Możliwości,z którymi przychodzi ono na świat, to dopiero początek.

Wychowanie do życia w społeczeństwie to nie tylko rozwijanie inteligencji społecznej jako umiejętności obcowania z innymi ludźmi. Zasadnicze znaczenie ma rozwijanie osobowości dziecka.

O rozwoju muzycznym dziecka decydują zarówno predyspozycje wrodzone, jak i wpływ środowiska.

Ruch to żywioł dziecka. Przez ruch i zabawę dziecko rozwija się i poznaje otaczający świat.

Nabywanie wiedzy ma ścisły związek z ogólnym rozwojem uzdolnień i sprawności psychomotorycznej dziecka.

Przykładowe cechy utalentowanych dzieci:

  • wczesne zainteresowania intelektualne, „nietypowe”dla ich wieku,

  • ciekawość świata,

  • chęć zdobywania wiedzy,

  • energia,

  • umiejętność koncentrowania się na wykonywaniu zadania i jednoczesnym zajmowaniu się wieloma sprawami,

  • wyśmienita pamięć

  • szerokie zainteresowania,

  • duże poczucie humoru,

  • perfekcyjne opanowanie danej czynności,

  • robienie czegoś po swojemu i koniecznie samodzielnie,

  • opanowanie z własnej inicjatywy umiejętności czytania i pisania już w wieku przedszkolnym,

  • wczesny rozwój pojęcia liczby i wielkości oraz wypracowanie własnych metod liczenia,

  • ogromny zasób słów,

  • rozpoznawanie i rozumienie związków przyczynowo-skutkowych.

Rady dla Rodziców:

  • pomagaj dziecku, lecz nie wtrącaj się bez potrzeby,

  • reaguj na sygnały dziecka,

  • nie rozpraszaj niepotrzebnie uwagi dziecka,

  • dziecko musi się ruszać,

  • sukces dziecka motywuje go do dalszych działań,

  • pozwól dziecku na samodzielną zabawę,

  • stawiaj dziecku wymagania – ale nie przeciążaj go,

  • zachęcaj i chwal dziecko,

  • mów do dziecka przy wykonywaniu codziennych czynności,

  • czytaj dziecku książki,

  • nie wymagaj od dziecka zbyt wiele,

  • pozwól dziecku rysować z rozmachem,

  • pokaż dziecku rysowanie jako coś atrakcyjnego,

  • nie kupuj materiałów plastycznych w złym gatunku,

  • urządź z dzieckiem własny „skład materiałów plastycznych”,

  • podsuń dziecku temat rysunku,

  • maluj wspólnie z dzieckiem,

  • pokaż dziecku, jak powstają kolory,

  • okazuj zainteresowanie i doceniaj wysiłek Twojego dziecka,

  • przechowuj dzieła swojego dziecka,

  • pomagaj dziecku w nauce właściwych zachowań,

  • pamiętaj małe dziecko uczy się przez naśladowanie,

  • nie krępuj za bardzo i nie pozwalaj za dużo – znajdź złoty środek,

  • daj dziecku pewność, że może na Tobie polegać,

  • staraj się dostosować zajęcia muzyczne do wieku dziecka,

  • śpiewaj z dzieckiem rytmiczne piosenki,

  • nie żałuj czasu i inwencji na zabawy rytmiczne i granie na instrumentach,

  • nie zmuszaj dziecko do grania,

  • pokaż dziecku, że dźwięki to drgania,

  • pamiętaj, muzyczna wrażliwość Twojego dziecka w znacznej mierze zależy od Ciebie,

  • pamiętaj, dziecko musi się ruszać,

  • pozwól dziecku ćwiczyć tyle, ile chce, i tak często, jak chce,

  • pokaż dziecku swoje miejsce pracy,

  • zainteresuj dziecko swoim hobby,

  • nie przeciążaj dziecka nadmiarem informacji,

  • traktuj poważnie pytania dziecka.

Pamiętaj:

Dziecko nie jest obiektem zaspokajania ambicji Rodziców!

Niemal wszystko jest lepsze dla Twojego dziecka niż telewizja i komputer!

Tekst opracowano na podstawie:

Bates J. Munday S.: „Dzieci zdolne ambitne i utalentowane” .Warszawa. Liber, 2005.
Lewis D.: „Jak wychować zdolne dziecko”. Warszawa PZWL 1988

 
free pokereverest poker revie

lubelskie.pl

LEKTURY SZKOLNE

Oferta dla szkół i przedszkoli

Biblioterapeutyczny Kramik

Edukacja filmowa w szkole

Konkursy przedmiotowe 2017/2018

BiblioGratka

ACADEMICA

IBUK

Rok 2018

Rok 2018

Nowości Książki

Nowości audiowizualne

CZYTAK

Copyright © 2018 Biblioteka Pedagogiczna w Białej Podlaskiej. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.