NOWOŚCI

  1. START
  2. /
  3. DLA CZYTELNIKA
  4. /
  5. NOWOŚCI
  6. /
  7. Nowości – książki

Książki

WRZESIEŃ 2022

Beatriz M. Munoz

Zabawy  Montessori. Wychowanie dziecka w wieku 0-6 lat.

Wydawnictwo: Samo Sedno

Rok wydania: 2020

Sygnatura: 123159

To książka o tym, jak przeprowadzić małą rewolucję w domu i życiu codziennym z pomocą metody Montessori. Autorka wykorzystała teoretyczną wiedzę oraz rodzicielskie doświadczenie do opracowania konkretnych wskazówek i inspiracji pomocnych w wychowaniu małego dziecka, opartym na podążaniu za dzieckiem i wierze w jego umiejętności. Beatriz M. Munoz obala mity związane z metodą Montessori i pokazuje, że można ją stosować we własnym domu, nawet jeśli dziecko uczęszcza do tradycyjnych placówek edukacyjnych. Autorka podpowiada, jak wykorzystać fazy wrażliwe w rozwoju dziecka, gdy zdobywa ono wiedzę i umiejętności szybko i łatwo, a także jak przystosować otoczenie domowe, by wspierać jego samodzielność. Dodatkowo prezentuje mnóstwo pomysłów na aktywności i zabawy montessoriańskie, które pozwolą na samodzielne odkrywanie świata, budowanie wiedzy oraz dziecięcego doświadczenia. Zaprezentowana w tej książce metoda Montessori nie jest ani droga, ani elitarna. Wprowadza natomiast porządek w otoczeniu i relacjach, a także umożliwia dzieciom i rodzicom odkrywanie najlepszej wersji siebie. Jest to nieoceniona pomoc dla rodziców, którzy pragną doskonalić swoje kompetencje i pozwolić małemu człowiekowi na rozwój we własnym tempie, zamiast decydować za niego czy go kontrolować. Zainspiruje również wszystkie osoby pracujące z dziećmi, którym zależy na tym, by potrafiły one prowadzić dialog, negocjować i osiągać porozumienie, by były empatyczne oraz wiedziały, jak wyrazić swoje uczucia, a także potrafiły odnaleźć się w świecie. Książka zawiera pomysły i wskazówki, które pomogą: zrozumieć zachowania i reakcje dziecka; urządzić dom w taki sposób, aby maluch mógł rozwijać swoją niezależność; wykorzystać każdy dzień, by samemu uczyć się od najmłodszych. [Samo Sedno, 2020]

Michael Pantalon

Motywacja. Metoda sześciu kroków.

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Rok wydania: 2022

Sygnatura: 123160

Bezskutecznie próbujesz zmotywować grupę do większego zaangażowania? Wyczerpały się Twoje pomysły na to, jak skłonić bliską osobę do zmiany nawyków i nastawienia do świata? Od dawna obiecujesz sobie, że rozpoczniesz dietę, rzucisz palenie, zaczniesz ćwiczyć, ale nie wiesz, jak się zmobilizować i wreszcie to zrobić? Wiele osób chciałoby coś zmienić w swoim życiu, ale brakuje im motywacji. Otoczenie udziela im porad, wskazuje przykłady, straszy konsekwencjami, stosuje kary lub w inny sposób stara się wymusić zmianę. Działania te są nieskuteczne, gdyż narzucanie czyjegoś punktu widzenia rodzi opór. Otwartość na zmiany jest możliwa, tylko gdy działamy zgodnie z własnymi przekonaniami i mamy poczucie decydowania o sobie. Jak jednak odkryć, czego chcemy i co jest dla nas ważne? Jak przełamać niechęć do zmiany i zacząć działać? W tym pomoże nam metoda Motywacji Błyskawicznej, której skuteczność została potwierdzona w praktyce oraz w ponad 100 badaniach naukowych. Dr Michael V. Pantalon przekonuje, że zbyt często skupiamy się na tym, jak wykonać niechcianą czynność, zapominając o tym, dlaczego moglibyśmy chcieć coś zmienić. Motywacja Błyskawiczna polega na dotarciu do wewnętrznej motywacji i uświadomieniu sobie, dlaczego coś jest dla nas ważne. A taki sposób myślenia diametralnie zmienia nasze nastawienie do realizacji zadania. [GWP, 2022]

Robin Dunbar

Przyjaciele. O prawdziwej mocy naszych najważniejszych relacji.

Wydawnictwo: Copernicus Center Press Sp. z o.o.

Rok wydania: 2021

Sygnatura: 123177

Przyjaciele mają dla nas znaczenie, i to większe, niż sądzimy. W ciągu ostatnich lat badacze ze zdumieniem odkryli, jak ogromny wpływ ma posiadanie przyjaciół – nie tylko na nasze poczucie szczęścia, ale także na zdrowie, a nawet długowieczność. Nie umiemy żyć w odosobnieniu. Współczesny świat oferuje nam ogromne możliwości kontaktów międzyludzkich. Dlaczego więc, gdy wszystko wydaje się sprzyjać życiu społecznemu, dotyka nas plaga samotności? Robin Dunbar, wybitny antropolog i psycholog, bada w Przyjaciołach każdy aspekt przyjaźni, łącząc wiedzę naukową z dziedzin antropologii, psychologii, neurobiologii i genetyki z osobistymi doświadczeniami. Tłumaczy, jak przecinają się różne typy przyjaźni i relacji rodzinnych, jakie mechanizmy psychologiczne i behawioralne stanowią ich podstawę, a wreszcie – jak bardzo skomplikowane jest nawiązywanie i podtrzymywanie przyjaźni. [Copernicus Center Press, 2021]

Nicola Schmidt

Rodzeństwo jako team. Jak pomóc dzieciom tworzyć zgrany zespół.

Wydawnictwo Otwarte Sp. z o.o.

Rok wydania: 2022

Sygnatura: 123180

Czy Twoim pociechom często zdarza się rywalizować i daleko im do zgranego zespołu? A może szukasz książki, która pomoże Ci się przygotować na niechciane kłótnie między dziećmi? Jeśli tak, to koniecznie sięgnij po książkę “Rodzeństwo jako team. Jak pomóc dzieciom tworzyć zgrany zespół” autorstwa Nicoli Schmidt. Po bestsellerowej książce “Jak nie ranić własnego dziecka” pora na kolejny etap rodzicielstwa, czyli zmaganie się z kłótniami i rywalizacją swoich pociech. W książce znajdziesz mnóstwo niezwykle przydatnych informacji i porad. Dowiesz się, dlaczego dzieci w ogóle walczą ze sobą o uwagę i pierwszeństwo, jakie przyczyny kryją się za ich codziennymi kłótniami, jak z nimi rozmawiać, jak i na co zwracać uwagę. Książka pomoże Ci wprowadzić nieco harmonii i spokoju w Twoim domu. Znajdziesz tutaj liczne porady, dzięki którym Twoje dzieci zaczną tworzyć zgrany zespół. Autorka uwzględniła również trudniejsze i nieco bardziej wymagające sytuacje, takie jak rodziny patchworkowe czy rodziny, w których są dzieci niepełnosprawne. [Wydawnictwo Otwarte, 2022]

Kate C. Wilde

Startujemy z rozwojem mowy w autyźmie ! Przewodnik dla rodziców, którzy chcą pomóc dziecku zamienić dźwięki i słowa w proste rozmowy.

Wydawnictwo: Harmonia Universalis

Rok wydania: 2021

Sygnatura: 123189

Jeśli chcesz pomóc dziecku z autyzmem komunikować się werbalnie, to książka dla Ciebie! Startujemy z rozwojem mowy w autyzmie! – nowy poradnik Kate Wilde, autorki Logistyki autyzmu – zawiera proste wskazówki, jak pobudzić rozwój języka, stawiając na współpracę z dzieckiem i opierając się na jego wrodzonej inteligencji. W książce opisano też techniki, które sprawdzą się w pracy z dorosłymi osobami ze spektrum autyzmu. Przewodnik powstał z myślą o rodzicach, krewnych, terapeutach, nauczycielach i opiekunach dzieci lub osób dorosłych, które nie porozumiewają się werbalnie albo robią to w niewielkim stopniu – za pomocą artykułowanych dźwięków, pojedynczych słów lub krótkich fraz. Autorka podpowiada, jak skutecznie reagować na przejawy echolalii i powtarzalne pytania, aby wesprzeć dziecko, zbudować z nim więź, dostarczyć mu wiele radości, a wreszcie – pomóc rozwinąć drzemiące w nim zdolności językowe. [Harmonia Universalis, 2021]

Susan Forward, Donna Frazier

Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystaniem.

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Rok wydania: 2022

Sygnatura: 123191

Dlaczego niektórzy ludzie potrafią przetłoczyć nas emocjonalnie, sprawiając, że czujemy się jak ofiary? Dlaczego nie potrafimy się przed tym obronić? Dlaczego nigdy nie przedstawiamy swojego punktu widzenia? Dlaczego czujemy się zdezorientowani i bezsilni? Dlatego że stoi za tym sprytny szantaż emocjonalny, któremu ulegamy częściej, niż nam się wydaje. Autorka książki, Susan Forward i Donna Frazier, przedstawiają typowe zachowania szantażystów emocjonalnych, a także stosowane przez nich metody wywierania wpływu i skutki ulegania ich manipulacji. Proponują skuteczne strategie obrony przed uwikłaniem w emocjonalną zależność. Taka zależność to pułapka, w którą łatwo wpaść, ale z której dużo trudniej się uwolnić.
Szantażysta doskonale wie, czego chce. Zręcznie manipuluje, aby zawsze postawić na swoim. Akceptuje nas wyłącznie wtedy, gdy na wszystko się zgadzamy, a kiedy nie chcemy ulec – odrzuca, grozi, karze, odwołuje się do poczucia obowiązku i wzbudza poczucie winy. Człowiek ulegający szantażowi zapomina o swoich potrzebach, uczuciach i pragnieniach, czuje się przegrany i sfrustrowany. Zrobi wszystko, by zadowolić bliską mu osobę. Relacja z szantażystą jest toksyczna, trudno się z niej wyzwolić. Stawienie czoła emocjonalnej manipulacji wymaga odwagi. Jest jednak możliwe.Ta książka da ci siłę, by to zrobić, nauczysz się rozpoznawać szantaż emocjonalny , dowiesz się, jakie metody stosuje szantażysta zrozumiesz, co sprawia, że jesteśmy podatni na szantaż, poznasz proste i skuteczne techniki obrony przed szantażem emocjonalnym. [GWP, 2022]

Dietrich Benner

Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych.

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza “Impuls”

Rok wydania: 2021

Sygnatura: 123216

Monografia nie prezentuje uniwersalnego podejścia do przygotowywania i prowadzania lekcji ze wszystkich przedmiotów i w każdym typie szkół ani propozycji wielofunkcyjnej dydaktyki szczegółowej, którą można by się posługiwać na wszystkich przedmiotach należących do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Jest to zarys ogólnej dydaktyki nauki. Opracowano w nim koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się. Całość składa się z siedmiu rozdziałów. Rozdział pierwszy przywołuje w pamięci lekcje wybranych mistrzów, w których procesy nauczania i uczenia się zostały wyraziście opisane i wymodelowane teoretycznie. Opisy te zawierają – jak w pigułce – rozróżnienia, które zostaną systematycznie omówione w rozdziale drugim. To z kolei przygotuje grunt do odróżnienia od siebie w rozdziale trzecim paradygmatów nauki i typów wiedzy. Wśród mistrzów na pierwszym miejscu znajduje się Platon oraz jego pojęcia (samo)kształcącego wychowania i nauczania, które będą się powtarzały we wszystkich mistrzowskich lekcjach. Następnie przedmiotem dociekań są narracje literackie z praktycznymi przykładami i dwie wielkie teorie dydaktyczne, które stanowią podwalinę europejskiej resp. amerykańskiej historii namysłu dydaktycznego. Rozdział pierwszy kończą uwagi odnośnie do taktu pedagogicznego i badań na temat profesjonalizacji pracy pedagogicznej. W tym kontekście rozważono oddzielnie ścieżki kształcenia pedagogów i nauczycieli oraz znajdujące zastosowanie w tym temacie koncepcje doskonalenia zawodowego.
Drugi rozdział wprowadza w problematykę podstawowych rozróżnień (ogólno)dydaktycznych i naukowo-dydaktycznych. W szczególności są to: wychowanie versus (samo)kształcenie, nauczanie versus uczenie się, pozytywne doświadczenia versus negatywne doświadczenia, trzy rodzaje przyczynowości w procesach wychowania i (samo)kształcenia oraz (samo)kształcenie a kompetencje. Tym kategoriom autor przypisuje fundamentalne znaczenie zarówno przy tworzeniu teorii, jak i prowadzeniu badań z zakresu dydaktyki ogólnej, dydaktyk szczegółowych (przedmiotowych) i innowacyjnych projektów dydaktycznych.
W trzecim rozdziale omówiono wybrane paradygmaty nauki – od starożytności do czasów współczesnych. Ze szczególną uwagą prześledzono zależności między doświadczeniem, wiedzą i nauką oraz nauczaniem, uczeniem się i prowadzeniem zajęć. Rozważania kończą słowa zachęty do zweryfikowania pojęcia metody nauczania w tym sensie, żeby uwzględnić w nim różnicę między klasycznymi formami organizacyjnymi kształcenia (np. nauczanie frontalne, nauczanie grupowe, praca indywidualna) a wynikającym z paradygmatu nauki rozumieniem przystępu do świata i treści (samo)kształcenia.
Rozdział czwarty przedstawia wybrane koncepcje dydaktyki nauczania nauki, które zostały wypracowane w XX wieku w niemieckiej pedagogice i teorii wychowania i legły u podstaw projektów reform systemu kształcenia w Niemczech. Autor koncentruje się tutaj na określeniu ich współczesnej doniosłości dla refleksji teoretycznej oraz badań empirycznych w zakresie dydaktyki ogólnej i dydaktyk szczegółowych (przedmiotowych).
W piątym rozdziale wyszczególniono elementy składowe ogólnej dydaktyki nauki. W dydaktyce tej wyjątkową rolę odgrywają trzy triady. Pierwszą z nich można opatrzyć mianem triady szkolnej. Tworzą ją następujące składowe: wiadomości podstawowe, kompetencja sądzenia i kompetencja partycypacyjna. Druga triada ma charakter dydaktyczny i stanowią ją: nauczanie przedmiotowe, nauczanie ponadprzedmiotowe i nauczanie metodą projektu. Kolejna to triada ewaluacyjna, w skład której wchodzą: zadania dydaktyczne, zadania egzaminacyjne i zadania testowe. Na podstawie tych trzech układów triadycznych zostaną sformułowane reguły dotyczące konstruowania zadań sprawdzających kompetencje i postulat ściślejszego zintegrowania badań nad nauczaniem szkolnym i (samo)kształceniem.
Szósty rozdział zapoznaje Czytelnika ze specyficznymi problemami z zakresu dydaktyk szczegółowych (przedmiotowych). Na przykładach pochodzących z nauczania matematyki, fizyki, biologii, etyki i polityki objaśniono w nim tematy przeanalizowane w poprzednich rozdziałach.
Na zakończenie, w siódmym rozdziale, autor szkicuje perspektywę obejmującą dydaktykę szkoły wyższej. Za problematyczną należy uznać promowaną w niej jedność prowadzenia badań i nauczania oraz uczenia się i uczenia się przez uczestniczenie w badaniu. W związku z tym zademonstrowano fundamentalne dyferencjacje między badaniem, nauczaniem, uczeniem się i uczeniem się przez badanie. Uświadomienie sobie ich ma kluczowe znaczenie dla dydaktyki szkoły wyższej rozumianej jako dydaktyka nauki, w której (samo)kształcenia przez naukę nie podporządkowuje się dominacji tylko jednego typu wiedzy, lecz dostrzega się i wykorzystuje różnorodność paradygmatów nauki uobecniających się zarówno w badaniach, jak i nauczaniu akademickim. [Impuls, 2021]

Jolanta Piekarska, Wiesław Piekarski

Aktywny senior. Jak zachować sprawność intelektualną w podeszłym wieku ?

Wydawnictwo: Difin S.A.

Rok wydania: 2017

Sygnatura: 123231

Rośnie średnia długość życia Europejczyków. Przybywa seniorów. Współczesny emeryt to jednak człowiek aktywny, który chce jeszcze czerpać z życia pełnymi garściami. Chce spędzać czas ciekawie i przyjemnie. Chce zaspokajać także swą potrzebę aktywności intelektualnej. Oferta zajęć w tym obszarze, zwłaszcza dla seniorów zamieszkałych w środowisku wiejskim, jest jednak mniej niż skromna.Książka uczy jak krok po kroku zorganizować i przeprowadzić warsztaty aktywizacji intelektualnej seniorów oraz zawiera gotowe scenariusze różnorodnych zajęć z tego zakresu. Część praktyczna obudowana jest informacjami na temat problemów seniorów, sposobów spędzania przez nich wolnego czasu, ich zainteresowań. Ukazany jest też obraz seniora w świadomości ludzi młodych. [Difin S.A., 2017]

Paul Kleinman

Psychologia. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu.

Wydawnictwo Zwierciadło Sp. z o.o.

Rok wydania: 2022

Sygnatura: 123279

Psychologia. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu pomija nudne szczegóły i statystyki, a zamiast tego oferuje lekcje psychologii, które angażują i pobudzają do głębokiego myślenia. Od quizów osobowości i testu plam Rorschacha po B.F. Skinnera i etapy rozwoju, ten elementarz ludzkiego zachowania daje szybki przegląd współczesnej psychologii i jasny wgląd w zrozumienie ludzkiej egzystencji. Niezależnie więc od tego, czy szukasz sposobów na studiowanie psychologii czy chcesz rozwikłać zawiłości swojego umysłu książka pomoże Ci lepiej zrozumieć mechanizmy i prawa rządzące psychiką i zachowaniami każdego człowieka. [Zwierciadło, 2021]

SIERPIEŃ 2022

Wiesław Anna Newlaczyl, Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik

Zabawy logarytmiczne dla najmłodszych. Ćwiczenia wykorzystywane w profilaktyce i terapii logopedycznej, rytmice oraz nauczaniu przedszkolnym i zintegrowanym.

Wydawnictwo Harmonia

Rok wydania: 2021

Sygnatura:  123047

Oddajemy w Państwa ręce kompleksową pomoc z zakresu logorytmiki dziedziny łączącej terapię oraz profilaktykę logopedyczną z rytmiką i muzyką. Prezentowane zabawy mogą być wykorzystywane przez logopedów, terapeutów, a także nauczycieli przedszkoli, nauczania zintegrowanego i rytmiki. Publikacja została wzbogacona o zdjęcia dzieci wykonujących ćwiczenia logorytmiczne oraz o zapis nutowy wybranych ścieżek muzycznych. Przedstawione propozycje ułożone zostały według kolejności postępowania oraz stopnia trudności. Zabawy mają charakter uniwersalny, skierowane są do dzieci od 4. roku życia. Mogą być realizowane jako cykl ćwiczeń prowadzonych systematycznie lub jako pojedyncze zabawy uatrakcyjniające inne zajęcia. Atrakcyjność zajęć logorytmicznych polega na wszechstronnym rozwijaniu umiejętności dziecka. Logorytmika poprawia ogólną kondycję psychofizyczną dziecka, wyzwala aktywność i umożliwia odreagowanie napięć i negatywnych emocji, a przede wszystkim utrwala prawidłową artykulację, umuzykalnia, uwrażliwia. [Wydawnictwo Harmonia, 2021]

Anna Kaim

Zajęcia z wychowawcą. Ćwiczenia, gry i karty pracy dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Wydawnictwo Harmonia

Rok wydania: 2021

Sygnatura:  123048

Książka jest zbiorem gotowych ćwiczeń, gier i zabaw, dzięki którym nauczyciel może zrealizować kreatywne zajęcia wychowawcze przy minimalnych przygotowaniach. Poruszone zostały w niej tematy najbliższe problemom wychowawczym, z którymi spotykają się nauczyciele w szkołach podstawowych. Przejrzysty podział materiału, zadania oparte na inspirujących pomysłach oraz ograniczenie do minimum teorii na rzecz praktycznych rozwiązań sprawiają, że jest to pozycja dla nauczycieli lubiących prowadzić zajęcia w sposób aktywny i otwarty na potrzeby uczniów. [Wydawnictwo Harmonia, 2022]

Andrzej Słaboń

Zapobieganie konfliktom społecznym. Aspekty teoretyczne i empiryczne.

Wydawnictwo Naukowe PWN

Rok wydania: 2021

Sygnatura:  123049

Książka proponuje nowe podejście do konfliktów społecznych. Wszystkie dotychczasowe publikacje skupiają uwagę na tym, jak rozwiązywać konflikty i jak nimi zarządzać. Prezentowana praca w centrum uwagi stawia problem zapobiegania konfliktom na róznych poziomach życia społecznego. Systemowe zapobieganie konfliktom społecznym polega na kształtowaniu takich reguł ładu społecznego, które nie będą dopuszczać do powstawania konfliktów niepotrzebnych. Nie oznacza to, że zjawisko konfliktów uda się całkowicie wyeliminować z życia społecznego, lecz pewne funkcje realizowane przez konflikty w obrębie społeczeństwa mogą być osiągnięte bez użycia przemocy i przymusu. Każdy konflikt jest rodzajem pułapki społecznej i dlatego ważne jest znalezienie sposobów jej unikania . Książka skierowana jest do przedstawicieli nauk społecznych , osób i instytucji zajmujących się rozwiązywaniem problemów społecznych, kształtowaniem polityk publicznych, kadry menadżerskiej, związkowców, aktywistów ruchów społecznych, a także osób, które w swym życiu uwikłane zostały w jakieś konflikty. Położenie nacisku na zjawisko zapobiegania konfliktom społecznym i konsekwentna analiza owego fenomenu świadczą o nieszablonowym charakterze pracy na gruncie polskiej socjologii. dr. hab. Piotr Wróbleski, pof. UŚ (z recenzji) Autor proponuje, aby rozumienie władzy widzieć nie tylko w postaci przymusu i narzucania woli, a konflikt tylko jako instrument wprowadzania zmian społecznych. Wtedy problem zapobiegania konfliktom nie będzie spychany na margines refleksji naukowej i traktowany jako przejaw myślenia utopijnego. [Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021]

Justyna Kusztal, Małgorzata Piasecka, Aleksandra Nastazjak

Profilaktyka uzależnienie od hazardu oparta na dowodach naukowych.

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego

Rok wydania: 2021

Sygnatura: 123052

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza jest poświęcona definiowaniu i diagnozowaniu zaburzeń uprawiania hazardu, mechanizmom wyjaśniającym zaburzenia i zachowaniom współwystępującym. Niewątpliwą zaletą pierwszego rozdziału jest jego duża moc eksplanacyjna w związku z wykorzystaniem najnowszej literatury polskiej i anglojęzycznej. Kolejny rozdział poświęcono podstawom prawnym zapobiegania uzależnieniu od hazardu w polskim systemie prawnym, zarówno na podstawie ustawy o grach hazardowych, jak i regulacji dotyczących zapobiegania uzależnieniu w szkołach i placówkach oświatowych. Mimo braku szczegółowych regulacji dotyczących profilaktyki hazardu w rozdziale tym opisano możliwości prawne prowadzenia działań profilaktycznych, wywodząc je z zasad ogólnych i regulacji dotyczących profilaktyki uzależnienia od narkotyków.
Trzeci rozdział części pierwszej to opis zasad skutecznej profilaktyki zebranych przede wszystkim w standardach jakości w profilaktyce uzależnień proponowanych przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii. Część druga publikacji to opis koncepcji metodologicznej oraz analiza i synteza zgromadzonego materiału badawczego. Tym, co wydaje się istotne dla adresatów niniejszej publikacji, są wnioski z opracowanych analiz i wyprowadzone na ich podstawie implikacje dla praktyki profilaktycznej oraz metodologii badań naukowych w obszarze zapobiegania uzależnieniu od hazardu w okresach rozwojowych człowieka. Zidentyfikowane czynniki ryzyka uzależnienia od hazardu stanowią mapę pojęciową i narzędzie diagnostyczne w pracy z klientem, a rekomendacje dla tworzenia programów profilaktyki mogą być konkretnymi wskazaniami dla ich twórców i realizatorów. [Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, 2021]
 

Frances Tustin

Bariery autystyczne u pacjentów neurotycznych.

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Fundament

Rok wydania: 2021

Sygnatura: 123091

W swojej niezwykle ciekawej i poruszającej książce Tustin przybliża nam świat dzieci autystycznych oraz pokazuje jak obrony autystyczne funkcjonują u dorosłych, neurotycznych osób . Książka pełna jest opisów klinicznych oraz literackich odniesień. [Oficyna Literacka Fundament, 2021]

Joanna Jaskółka

Bliżej. Rodzicielstwo bliskości dla tych, którym kończy się cierpliwość.

Wydawnictwo: Znak

Rok wydania: 2021

Sygnatura:  123093

Dzięki mojej książce dowiesz się, czym naprawdę jest rodzicielstwo bliskości i jak stosować jego zasady w praktyce. Bez żadnej ściemy.Pokażę ci na przykładach, w codziennych scenkach i dialogach:dlaczego powinnaś się cieszyć z każdego „nie” swojego dziecka,czy należy od razu biec, kiedy słyszysz: „Mamo, pomóż!”,jak rozmawiać z dziećmi, żeby chciały rano wstać, ubrać się i pójść do przedszkola, co zrobić, gdy dziecko krzyczy: „Nienawidzę cię! Jesteś najgorszą mamą!”i dlaczego czasami warto odpuścić. [Wydawnictwo Znak, 2021]

Monika Kotlarek

Depresja czyli gdy każdy oddech boli.

Wydawnictwo: Helion

Rok wydania: copyright 2022

Sygnatura:  123099

Depresja. Z jednej strony słowo nadużywane, po które sięgamy, by opisać zwykłą chandrę lub przejściowe obniżenie nastroju. Z drugiej ― statystyki dotyczące zachorowań na depresję bywają niedoszacowane, bo chorzy, bojąc się stygmatyzacji, nie przyznają się do swoich dolegliwości. Ale nawet według tych nie do końca wiarygodnych danych depresja to choroba, na którą cierpi 350 milionów ludzi, co czyni z niej jedną z największych plag naszych czasów. Bo czasy faktycznie jej sprzyjają, przynosząc wieczną niepewność jutra. I w sferze prywatnej, i globalnej.Na szczęście depresję można leczyć. Inaczej ― trzeba ją leczyć. Ta książka nie zastąpi leków ani terapii, nie taki jest jej cel. Pozwala natomiast lepiej zrozumieć zarówno chorym, jak i ich bliskim, co oznacza życie z depresją. Wyjaśnia, jakie procesy zachodzą w organizmie w czasie choroby, podpowiada, jak można wspomóc terapię, a czego należy się wystrzegać, by nie pogorszyć stanu zdrowia. Podobnie jak poprzednia książka autorki, Borderline, czyli jedną nogą nad przepaścią, także ta jest swego rodzaju przewodnikiem po chorobie i życiu z nią, przydatnym zarówno dotkniętym nią osobom, jak i ich najbliższym, którzy często chcieliby, jednak nie do końca wiedzą jak. [Wydawnictwo Helion, 2022]

Tracy Hogg, Melinda Blau

Język niemowląt.

Wydawnictwo Świat Książki

Rok wydania: 2022

Sygnatura:  123134

Kultowy poradnik, który pomógł już setkom tysięcy rodziców w Polsce. Tracy Hogg znana jest w Stanach Zjednoczonych z popularnych programów na temat skutecznego i pełnego miłości wychowania dzieci. Pomogła tysiącom rodzin w rozwiązaniu trudnych kwestii dotyczących ich brzdąców. Poznaj pomysły najznakomitszej Mamy, Babci i Niani – i zacznij mówić w tym samym języku, co Twoja pociecha. Autorka przekonuje czytelników, że reakcje noworodków są przejrzyste i zrozumiałe oraz adekwatne do bodźców, jakie dziecko otrzymuje. Z tym poradnikiem wszystko wydaje się łatwe, gdyż autorki poznały klucz do dziecięcego świata i włożyły go między strony tej książki. [Wydawnictwo Świat Książki, 2022]

Jagoda Smoleńska

Mistrzowski rodzic. Aktywni rodzice aktywnych dzieci.

Wydawnictwo: Helion

Rok wydania: copyright 2021

Sygnatura:  123154

Jak być dla dziecka wsparciem? Jak pomóc mu odkrywać i rozwijać pasje? Jak wspierać w działaniu i nie zniechęcać? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela Jagoda Smoleńska, dziś psycholog sportu, a od najmłodszych lat aktywna zawodniczka. Używając przykładów ze świata sportu, podsuwa zestaw uniwersalnych rozwiązań, które z powodzeniem zastosujemy, niezależnie od tego, jakie zainteresowania dostrzegliśmy u naszych dzieci. Tylko nie zapominajmy o najważniejszym: przykład idzie z góry! [Wydawnictwo Helion, 2021]