WSPOMAGANIE EDUKACJI
Oferta edukacyjna na rok szkolny 2021/2022
Oferta edukacyjna – wersja pdf
Uwagi organizacyjne
- Udział we wszystkich proponowanych przez nas formach wspomagania jest bezpłatny.
- Udział w wybranej formie wspomagania wymaga wcześniejszego zgłoszenia.
- W zajęciach edukacyjnych, ta sama grupa może wziąć udział raz w miesiącu.
- Zajęcia dla grup przedszkolnych trwają od 30 do 45 min., dla uczniów – 60 min.
- Biblioteka może z przyczyn organizacyjnych przełożyć lub odwołać planowane zajęcia edukacyjne.
- W przypadku odwołania zajęć przez przedszkole lub szkołę należy poinformować o tym fakcie bibliotekę.
- Nauczyciel przychodzący z grupą powinien przebywać razem z nią na zajęciach.
- Niektóre formy wspomagania mogą być realizowane na terenie szkół, przedszkoli i innych placówek, po wcześniejszym wystosowaniu pisma do dyrektora Biblioteki.
- Wydarzenia w ramach wspomagania będą fotografowane, a zdjęcia będą umieszczane na stronie internetowej biblioteki. Uczestnik wydarzenia, który nie wyraża zgody na fotografowanie, powinien to zgłosić organizatorowi przed jego rozpoczęciem.
- Szczegółowe informacje przesyłamy drogą e-mailową oraz zamieszczamy na Facebooku i stronie internetowej biblioteki www.bialabp.edu.pl, www.lukow.bialabp.edu.pl, www.parczew.bialabp.edu.pl
Oferta Biblioteki Pedagogicznej w Białej Podlaskiej
Kontakt:
Wydział Promocji i Wspomagania Edukacji
tel. (83) 342-06-16 lub (83) 343-32-37 w. 25
promocja.wspomaganie@bialabp.edu.pl
- 1. Zbiory
- 2. Usługi
- 3. Prezentacje wystaw
- 4. Konkursy
- 5. Imprezy czytelnicze
- 6. Spotkania z Radą Pedagogiczną/zespołem nauczycieli
- 7. Konferencje dla nauczycieli
- 8. Warsztaty dla nauczycieli
- 9. Sieć współpracy i samokształcenia
- 10. Bialska BiblioGratka
- 11. Konsultacje indywidualne dla nauczycieli bibliotekarzy
- 12. Spotkania z rodzicami
- 13. Zajęcia edukacyjne
1. Zbiory
- Książki z pedagogiki, psychologii, socjologii i inne
- Materiały dydaktyczne dla nauczycieli
- Lektury szkolne
- Czasopisma dla dyrektorów, nauczycieli, wychowawców, psychologów, logopedów, terapeutów
- Dzienniki
- Filmy edukacyjne
- Audiobooki
- Planszowe gry edukacyjne
- Edukacyjne programy komputerowe
- Płyty z piosenkami
2. Usługi
- Wypożyczalnia międzybiblioteczna
- Opracowanie tematycznych zestawień bibliograficznych na zamówienia
- Przygotowywanie zbiorów na potrzeby szkoły lub przedszkola
- Ibuki
- Czytak Plus dla osób niewidomych i słabowidzących
- Cyfrowa wypożyczalnia Academica
- Bezpłatny Internet
- Możliwość zgłaszania propozycji zakupu zbiorów
- Możliwość zamieszczania własnych programów, scenariuszy zajęć i innych materiałów dydaktycznych w Kartotece Publikacji Nauczycieli Powiatu Bialskiego
- Możliwość promocji twórczości z różnych dziedzin (malarstwo, rzeźba, grafika, fotografia, literatura, hafty, origami itp.) w Wakacyjnej Galerii Nauczycieli
- Listy książek proponowanych do zakupu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025
3. Prezentacje wystaw
- Niezwykły świat książki obrazkowej (wrzesień 2021 r.- styczeń 2022 r.)
- Przez Lema do gwiazd (wrzesień 2021 r.- styczeń 2022 r.)
- #polubićNorwida – wystawa online (wrzesień 2021 r. – styczeń 2022 r.)
- Maria Grzegorzewska i Maria Montesorii – prekursorki pedagogiki opiekuńczej i kształcenia specjalnego (luty – czerwiec 2022 r.)
4. Konkursy
- Zaczynając od wiersza… – K. K. Baczyński Koncert – VII edycja Regionalnego Konkursu Fotograficznego dla szkół ponadpodstawowych (listopad – grudzień 2021 r.)
- Zostań ilustratorem wierszy… Michała Rusinka – III edycja konkursu plastycznego dla klas I-III szkół podstawowych (wrzesień-listopad 2021 r. )
- Opowiedz mi bajkę – I Regionalny Konkurs Teatralny dla klas III-V szkół podstawowych (marzec – kwiecień 2022 r.)
- Konkurs internetowy dla nauczycieli humanistów, polonistów – Maria Konopnicka
(maj 2022 r.) - Konkurs plastyczny dla przedszkoli (5-6-latki) pod patronatem Fundacji ABCCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom (maj – czerwiec 2022 r.)
5. Imprezy czytelnicze
Nazwa imprezy | Termin | Odbiorcy |
Międzynarodowy Dzień Kropki | wrzesień 2021r. | Szkoła podstawowa (kl. VII-VIII) |
Urodziny Kubusia Puchatka | październik 2021 r. | Przedszkole (5-6 latki) |
Noc Bibliotek | październik 2021 r. | Szkoła podstawowa (kl. I-III) |
Światowy Dzień Postaci z Bajek | listopad 2021r. | Przedszkole (5-6 latki) |
Światowy Dzień Pluszowego Misia | listopad 2021r. | Przedszkole (5-6 latki) |
Pofilozofujmy… międzypokoleniowe spotkanie z okazji Dnia Filozofii (spotkanie z filozofem) | listopad 2021r. | Szkoła ponadpodstawowa |
Święty Mikołaj czyta dzieciom | grudzień 2021 r. | Szkoła podstawowa (kl. I-III) |
Zakochani w książkach – Walentynki w bibliotece | luty 2022 r. | Szkoła podstawowa (kl. IV-VI) |
Dzień Bezpiecznego Internetu | luty 2022 r. | Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa |
Światowy Dzień Książki | kwiecień 2022 r. | Szkoła podstawowa(kl. I-III) |
6. Spotkania z Radą Pedagogiczną/zespołem nauczycieli
- Biblioteka Pedagogiczna proponuje… prezentacja oferty i usług biblioteki (30 min.)
- Co czytać dzieciom w przedszkolu? – propozycje dla nauczycieli (30 min.)
- Słowem można uczyć, bawić, wzruszać, leczyć…- kilka słów o zaletach biblioterapii (przedszkole, szkoła podstawowa – 30 min.)
- Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci i młodzieży? (przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa – 30 min.)
- Wartość wychowania w pedagogice Janusza Korczaka. Popularyzacja wśród nauczycieli książek propagujących idee korczakowskie (przedszkole, szkoła podstawowa – 30 min.)
- Prezentacja nowości uwzględniających kierunki polityki oświatowej państwa oraz priorytety Lubelskiego Kuratora Oświaty (przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa – 30 min.)
7. Konferencje dla nauczycieli
- V Bialskie Spotkania Nauczycieli Bibliotekarzy – październik 2021 r.
- Bialskie Forum Nauczycieli – marzec – kwiecień 2022 r.
8. Warsztaty dla nauczycieli
Zgłoszenia na warsztaty są przyjmowane tylko poprzez formularz on-line dostępny na stronie internetowej biblioteki.
Wypełnienie formularza nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się do udziału. Decyduje kolejność zgłoszeń. O zakwalifikowaniu się do udziału Uczestnicy zostają poinformowani mailowo.
Lp. | Tematyka | Termin | Godziny zajęć |
1. | Biblioterapia jako forma wsparcia dzieci i młodzieży. | 26.10.2021 r. | 1600 – 1730 |
2. | Jigsaw Planet – tworzymy interaktywne puzzle. | 15.12.2021 r. | 1600 – 1730 |
3. | Metoda Storytelling – bliżej książki, bliżej czytelnika. | 26.01.2022 r. | 1600 – 1730 |
5. | Canva i PosterMyWall – narzędzia do tworzenia grafiki. | wrzesień 2022 | 1600 – 1730 |
6. | Teatr Kamishibai w praktyce pedagogicznej. | wrzesień 2022 | 1600-1730 |
9. Sieć współpracy i samokształcenia
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy Białej Podlaskiej i powiatu bialskiego
Wartościowa literatura dla dzieci i młodzieży. (wrzesień 2021 r. – czerwiec 2022 r.).
Portal Bibliotek Szkolnych Białej Podlaskiej i Powiatu Bialskiego promujący działania bibliotek szkolnych
Zasady zamieszczania informacji na Bialskiej BiblioGratce:
- Podpisanie deklaracji przystąpienia do Bialskiej BiblioGratki.
- Za systematyczne przesyłanie informacji o wydarzeniach w bibliotece szkolnej odpowiada nauczyciel bibliotekarz z danej szkoły.
- Informacje o wydarzeniach należy przesyłać na adres e-mailowy: promocja.wspomaganie@bialabp.edu.pl
- Informacje można uzupełniać o zdjęcia z danego wydarzenia.
- Treść przesłanych informacji i zdjęć nie może naruszać prawa do prywatności, dobrych obyczajów, dóbr osobistych oraz obowiązujących przepisów prawa.
- Przesłana informacja powinna być podpisana imieniem i nazwiskiem nauczyciela bibliotekarza biblioteki szkolnej.
11. Konsultacje indywidualne dla nauczycieli bibliotekarzy
Zakup książek.
Ewidencja sumaryczna i szczegółowa wpływów.
Ewidencja ubytków.
Opracowanie formalne i rzeczowe książek. Inwentaryzacja księgozbioru.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
83 343 32 37 w. 27
gromadzenie@bialabp.edu.pl
Miejsce biblioteki szkolnej w strukturze szkoły (podstawy prawne, dokumentacja, niezbędne czynności ).
Zakup zbiorów multimedialnych.
Ewidencja zbiorów multimedialnych.
Ewidencja ubytków zbiorów multimedialnych.
Opracowanie formalne i rzeczowe zbiorów multimedialnych.
Bialska BiblioGratka – Portal Bibliotek Szkolnych Białej Podlaskiej i Powiatu Bialskiego.
83 343 32 37 w. 25
promocja.wspomaganie@bialabp.edu.pl
Prenumerata i ewidencja czasopism.
Opracowanie artykułów z czasopism.
Prawo autorskie w bibliotece.
83 343 32 37 w. 28
informacja.informatyzacja@bialabp.edu.pl
Jak korzystać z platformy IBUK Libra?
Academica – Cyfrowa Wypożyczalnia Międzybiblioteczna.
83 343 32 37 w. 23
wypozyczalnia@bialabp.edu.pl
83 343 32 37 w. 27
gromadzenie@bialabp.edu.pl
83 343 32 37 w. 25
promocja.wspomaganie@bialabp.edu.pl
83 343 32 37 w. 28
informacja.informatyzacja@bialabp.edu.pl
83 343 32 37 w. 23
wypozyczalnia@bialabp.edu.pl
12. Spotkania z rodzicami
- Rola rodziny w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży – przedszkole, szkoła podstawowa kl. I-V – 30 min.
- Co mogą zrobić rodzice, by nastolatek zaczął czytać książki? – szkoła podstawowa kl. VI-VIII – 30 min.
- Rola czytania w życiu człowieka – szkoła ponadpodstawowa – 30 min.
- Czy można pomóc dzieciom czytaniem? – kilka słów o zaletach biblioterapii – przedszkole, szkoła podstawowa kl. I-III – 30 min.
- Jak chronić dziecko w dobie ekranów? – przedszkole, szkoła podstawowa kl. I-III – 30 min.
- Bezpieczeństwo młodzieży w Internecie – szkoła podstawowa kl. IV- VIII – 30 min.
13. Zajęcia edukacyjne
Poziom kształcenia | Nazwa programu/cyklu | Tematy zajęć | Kompetencje kluczowe |
---|---|---|---|
Przedszkole dzieci 3-4-letnie | Minutki z książką | Czytanie dzieciom raz w miesiącu w danej grupie | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Książka naszym przyjacielem | Kamyczek w bibliotece – teatrzyk Kamishibai. Czytanie najlepszą zabawą. Z książką na głowie. Książki pachnące nowością. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Książka, uczy, bawi, leczy… | Jak znaleźć i zyskać przyjaciół? Jak pokonać złość? Odwaga – czym jest dla nas? Nieśmiały aktor Tobi. Jak zaprzyjaźnić się ze strachem? Dlaczego nie wolno ufać obcym? Lęk przed ciemnością. Jak polubić czytanie? | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Magiczna podróż do krainy słów | Marzenia Króla Maciusia Pierwszego. Czy znasz wiersze Jana Brzechwy? Zabawy czytelnicze z tekstem Szkolne przygody Pimpusia Sadełko Marii Konopnickiej. Kopciuszek – czy warto być miłym dla innych ludzi? Inny - nie znaczy gorszy (Brzydkie kaczątko) Z wizytą u Pinokia. W zaczarowanym lesie – spotkanie z Jasiem i Małgosią. Pomagamy innym jak Szewczyk Dratewka. Sumienna praca przynosi korzyści na podstawie bajki Trzy Świnki. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Z dzieckiem w świat wartości | Jestem duży, jestem odpowiedzialny. Przepis na szczęście. Uczciwość - trudne słowo. Piękno i Dobroć zawsze idą w parze - o wartościach dla najmłodszych. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Wielcy Polacy | Dawno temu w Wadowicach – niezwykła historia Papieża Polaka. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Spacer z książką przez pory roku | Jesień wokół nas. My się zimy nie boimy. Czy to już wiosna? Letnia wyprawa do lasu. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Wyprawa na planetę baśni | Dotrzymujemy danego słowa na podstawie utworu Żabi król. Poznajemy baśń Księżniczka na ziarnku grochu. Dokąd idą dzieci w barwnym korowodzie? – o perypetiach mieszkańców Hamelin (Grajek z Hamelin). Pochwała pracowitości na podstawie utworu Pani Zima. Co to jest dobroć? Niezwykła historia Pięknej i Bestii. Komu potrzebne są kije samobije? (Stoliczku nakryj się) Poznajemy perypetie dwóch sióstr, złego karła i księcia zaklętego w niedźwiedzia (Śnieżka i Różyczka). | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Ojczyzna mała i duża | Biała Podlaska – poznajemy nasze miasto. Biała Podlaska w legendach. J. I. Kraszewski - postać znana i związana z Białą Podlaską. Magiczne miejsca na Podlasiu. Boże Narodzenie w tradycji podlaskiej. Wielkanoc na Podlasiu. Polskie symbole narodowe. Trudne słowo niepodległość. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Dbam o swoje zdrowie | Owoce są smaczne i zdrowe. Na warzywa przyszła pora. Dzieci nie jedzą śmieci. To jestem ja – poznanie swojego wyglądu, schematu budowy ciała. Chorowanie nie jest w modzie – poznanie pracy lekarza i zapobieganie chorobom. Dlaczego warto ćwiczyć? | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; kompetencje osobiste i społeczne |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Zanim wyruszę w podróż po Europie | Spotkanie z baśnią europejską. | kompetencje w zakresie wielojęzyczności; kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste i społeczne |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Edukacja medialna i informacyjna | Bezpieczeństwo przedszkolaków w mediach. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Koduj z Pedagogiczną | Jak „myślą” roboty? Kodować znaczy myśleć logicznie. Tworzymy pierwsze kody. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Książka naszym przyjacielem | Z wizytą w bibliotece. Dlaczego warto czytać książki? | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Książka, uczy, bawi, leczy… | Jak znaleźć i zyskać przyjaciół? (Szukając Marudka – teatrzyk Kamishibai). Kłamstwo ma krótkie nogi. (Kozucha kłamczucha J. Porazińska) Przyjaźń wymaga akceptacji zmian. (Mój przyjaciel Kaemushi – teatrzyk Kamishibai). Uwierz w siebie. Masz w sobie moc! (Czarnoksiężnik z Krainy Oz) Każdy z nas ma swoje marzenia – podróż do Nibylandii (Piotruś Pan) Ile zmartwień ma mama? - o realizacji własnych potrzeb (Kapciuszek Roksana Jędrzejewsk-Wróbel). Mój przyjaciel Smartfon. Jak pomóc najmłodszym przezwyciężyć nudę w „zdrowy sposób” (Tomcio Telefoncio Wanda Szymanowska). | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej; kompetencje osobiste i społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Śladami lektur szkolnych | Jak zostać Detektywem Pozytywką? Podchody po bibliotece. Z Anglii do Afryki z doktorem Dolittle. Podchody po bibliotece. Wojenna historia Asiuni Joanny Papuzińskiej. Podchody po bibliotece. Jak zaprzyjaźnić się z Kasią Miry Jaworczakowej? Podchody po bibliotece. Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek Justyny Bednarek. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej; kompetencje osobiste i społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | W świecie książek znanych pisarzy | Marii Konopnickiej twórczość dla dzieci. W kolorowym świecie Jana Brzechwy. Potyczki z Tuwimem. Podróże małe i duże z Wandą Chotomską. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej; kompetencje osobiste i społeczne |
Szkoła podstawowa kl. III | Odkrywamy na nowo pisarki z dzieciństwa naszych rodziców i dziadków | Plastusiowa mama - Maria Kownacka i jej pasja poznawania przyrody. Żyję życiem wsi... - Janina Porazińska - klasyk polskiej literatury dla dzieci. ...a było to tak - Ewy Szelburg-Zarembiny służba dziecku. Hanna Januszewska i jej fascynacja odnalezienia czarodziejskiej furtki. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Ojczyzna mała i duża | Biała Podlaska – poznajemy nasze miasto. Trudne słowo niepodległość. | rozumienie i tworzenie informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Z legendą przez Podlasie | Biała Podlaska w legendach. Magiczne miejsca na Podlasiu. Legendy podlaskie, których nie znacie. | rozumienie i tworzenie informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Wielcy Polacy | Janie Pawle II pozostań w naszych sercach. | rozumienie i tworzenie informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Zanim wyruszę w podróż po Europie | Spotkanie z baśnią europejską. Boże Narodzenie w tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej. Wielkanoc w tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej. | kompetencje w zakresie wielojęzyczności; kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste i społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Jest tyle kultur w jednej kulturze | Cudzoziemcy, uchodźcy, inni – poznajmy się. | kompetencje w zakresie wielojęzyczności; kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste i społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Teatrzyk Kamishibai | Kotka Milusia – opowieść o tym, czy możemy żyć samotnie i czym jest wolność. Legenda o Skarbniku – najsłynniejsza śląska legenda o duchu wszystkich kopalń. Groszki – opowieść o powstawaniu roślin. Lew w Paryżu – opowieść o tym, jak trudno odnaleźć się w nowym kraju. Bajka o Wiśle – nowoczesna bajka, która ukazuje bieg rzeki Wisły od jej źródeł do ujścia. Smok Wawelski. | kompetencje w zakresie wielojęzyczności; kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste i społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Edukacja medialna i informacyjna | Korzystanie z różnych źródeł informacji. Etyka i wartości komunikacji medialnej. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Koduj z Pedagogiczną | Jak „myślą” roboty? Kodować znaczy myśleć logicznie. Tworzymy pierwsze kody. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Jesteśmy EkoLogiczni | Miś w drodze z Chin do Polski. Zaśmiecona planeta. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; kompetencje osobiste i społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Porozmawiajmy o... filozofii | Porozmawiajmy o… słowie na podstawie tekstu Szklany człowiek. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Edukacja biblioteczno-informacyjna | Wyszukiwanie informacji na wybrany temat w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej w Białej Podlaskiej. Historia książki i pisma. Dlaczego warto czytać książki? | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Książka, uczy, bawi, leczy… | Jak wygląda dzisiaj świat widziany oczami dziecka? (Trzeba będzie...-teatrzyk Kamishibai). Możemy o tym pogadać – bezpiecznie korzystam z Internetu. Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach? (20 000 mil podmorskiej żeglugi - kl. IV-VI). | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | W świecie książek znanych pisarzy | Z baśnią przez świat. Z Sienkiewiczem przez Afrykę. Pamiętnik Blumki – Janusz Korczak o prawach dziecka. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Fantastyka lubię to | Zwyczajna fantastyka (kl. IV-VI). Nowe światy literatury (kl. VII-VIII). | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Ojczyzna mała i duża | Historia bialskich Radziwiłłów. Traktem bialskich Radziwiłłów - gra miejska. Niepodległa Wola – gra miejska. Polscy Nobliści. Jak być patriotą w dzisiejszych czasach. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Zanim wyruszę w podróż po Europie | Unia Europejska – historia, instytucje, symbole. Boże Narodzenie w tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej. Wielkanoc w tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej. | kompetencje w zakresie wielojęzyczności; kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Jest tyle kultur w jednej kulturze | Inny, nie znaczy gorszy. | kompetencje w zakresie wielojęzyczności; kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Edukacja medialna i informacyjna | Korzystanie z różnych źródeł informacji. Etyka i wartości komunikacji medialnej. Bezpieczeństwo zależy od nas samych. (kl. IV) Z dystansem do informacji wyszukanych w Internecie. (kl. V-VIII) Cyberprzemoc - różne przejawy przemocy wirtualnej. (kl. V-VIII) | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Porozmawiajmy o... filozofii | Porozmawiajmy o… ocenianiu innych na podstawie bajki perskiej Nauki mędrca (kl. IV-VI). Porozmawiajmy o… prawdzie na podstawie tekstu Trzy sita Sokratesa (kl. VII-VIII). | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła ponadpodstawowa | Edukacja biblioteczno-informacyjna | Korzystamy z zasobów Biblioteki Pedagogicznej w Białej Podlaskiej. Dlaczego warto czytać książki? | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Szkoła ponadpodstawowa | Fantastyka lubię to | Fantastyka – nowe światy literatury. Fenomen Tolkiena. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła ponadpodstawowa | Ojczyzna mała i duża | Historia bialskich Radziwiłłów. Traktem bialskich Radziwiłłów – gra miejska. Niepodległa Wola – gra miejska. Gody – okres Bożego Narodzenia w polskiej tradycji i obrzędach. Wielkanoc w polskiej tradycji i obrzędach. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła ponadpodstawowa | Wielcy Polacy | Polscy Nobliści. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła ponadpodstawowa | Edukacja medialna i informacyjna | Cyberprzemoc – zasady właściwego i niewłaściwego wykorzystywania nowoczesnych technologii. Ochrona prywatności i wizerunku w sieci. Media społecznościowe – co zyskujemy, a co możemy stracić? | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła ponadpodstawowa | Porozmawiajmy o... filozofii | Porozmawiajmy o… sprawiedliwości. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Oferta Filii w Łukowie
1. Zbiory
- Książki z pedagogiki, psychologii, socjologii i inne
- Materiały dydaktyczne dla nauczycieli
- Lektury szkolne
- Czasopisma dla nauczycieli
- Zbiory audiowizualne
2. Usługi
- Wypożyczalnia międzybiblioteczna
- Opracowanie tematycznych zestawień bibliograficznych na zamówienia
- Przygotowywanie zbiorów na potrzeby szkoły lub przedszkola
- Ibuki
- Czytak Plus dla osób niewidomych i słabowidzących
- Bezpłatny Internet
- Mała Galeria – ekspozycje prac plastycznych łukowskich przedszkolaków
- Możliwość zgłaszania propozycji zakupu zbiorów
- Możliwość zamieszczania własnych programów, scenariuszy zajęć i innych materiałów dydaktycznych w Kartotece Publikacji Nauczycieli Powiatu Łukowskiego
- Listy książek proponowanych do zakupu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025
3. Prezentacje wystaw
- Rok Cypriana Kamila Norwida
- Agata Christie- mistrzyni kryminału.
- 40. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.
- Astrind Lindgren – w 20. rocznicę śmierci.
- Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.
- Janusz Korczak- prekursor praw dziecka
4. Konkursy
- Zaczynając od wiersza… – K. K. Baczyński Koncert – VII edycja Regionalnego Konkursu Fotograficznego dla szkół ponadpodstawowych (listopad – grudzień 2021 r.)
- Nie tylko Pippi – bohaterowie książek Astrid Lindgren – konkurs plastyczny dla uczniów1-3 szkół podstawowych (styczeń 2022 r.)
- Opowiedz mi bajkę – I Regionalny Konkurs Teatralny dla klas III-V szkół podstawowych (marzec – kwiecień 2022 r.)
5. Imprezy czytelnicze
- Światowy Dzień Pluszowego Misia – listopad 2021 r.
- W Internecie czujemy się bezpiecznie – luty 2022 r.
- Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom – maj 2022 r.
6. Spotkania z Radą Pedagogiczną/zespołem nauczycieli
Oferta i usługi dostępne w Bibliotece Pedagogicznej w Białej Podlaskiej Filia w Łukowie (ok. 30 min.)
7. Konferencje dla nauczycieli (organizowane w Bibliotece Pedagogicznej w Białej Podlaskiej)
- V Bialskie Spotkania Nauczycieli Bibliotekarzy – listopad 2021 r.
- Bialskie Forum Nauczycieli – marzec – kwiecień 2022 r.
8. Warsztaty dla nauczycieli
Lp. |
Tematyka |
Termin |
Godziny zajęć |
1. |
Teatrzyk Kamishibai w pracy z dziećmi |
wrzesień 2021 r. |
4 godz. |
2. |
Jak ocenić rozwój psychofizyczny dziecka z wykorzystaniem testu diagnostycznego KORP- warsztaty dla nauczycieli przedszkoli i klas „0” |
październik/listopad 2021 r. |
2 godz. |
3. |
Świąteczne dekoracje na Boże Narodzenie- warsztaty plastyczne dla nauczycieli |
listopad 2021 r. |
2 godz. |
4. |
Ozdoby wielkanocne- warsztaty plastyczne dla nauczycieli |
marzec 2022 r. |
2 godz. |
5. |
Adaptacja dziecka 3-letniego w przedszkolu- warsztaty dla nauczycieli przedszkoli |
maj/czerwiec 2022 r. |
2 godz. |
9. Sieć współpracy i samokształcenia
Spotkanie z pisarką Mariolą Zaczyńską, autorką książek m.in.: Szkodliwy pakiet cnót, Kobieta z impetem, Jak to robią twardzielki i Gonić króliczka – wrzesień 2021 r.
10. Konsultacje indywidualne dla nauczycieli bibliotekarzy
Opracowanie formalne i rzeczowe zbiorów audiowizualnych.
Selekcja zbiorów.
Ewidencja ubytków.
Skontrum.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025
Opracowanie rzeczowe księgozbioru – opis bibliograficzny książki.
Opracowanie formalne księgozbioru.
Ewidencja księgozbioru.
Prenumerata i ewidencja czasopism.
Opracowanie rzeczowe czasopism – opis bibliograficzny artykułu z czasopism.
Joanna Kapitaniuk
Barbara Zaniewicz
Elżbieta Szczęśniak
tel. 25 798-22-79 bpfilialukow@bialabp.edu.pl
11. Spotkania z rodzicami
- Magia czytania- wpływ kontaktu z książką od najmłodszych lat na rozwój dziecka – przedszkole (30 min.)
- Moje dziecko czyta! – szkoła podstawowa kl. I-IV (30 min. )
12. Zajęcia edukacyjne
Poziom kształcenia | Nazwa programu/cyklu | Tematy zajęć | Kompetencje kluczowe |
---|---|---|---|
Przedszkole dzieci 2,5-4-letnie | Magia czytania | Czytanie dzieciom raz w miesiącu w danej grupie. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Książeczki z walizeczki | Udostępnianie literatury w przedszkolu. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Z książką w świat zwyczajów i tradycji | Święto Trzech Króli. Święty Walenty - Walentynki. Wielkanocne tradycje. Sobótkowa noc. Święto zmarłych. Święta Bożego Narodzenia. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Wokół książki | Od pisarza do czytelnika. Jak powstaje książka? Odwiedzamy bibliotekę. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Szkoła podstawowa kl. I-III | W teatrze cieni | Baśń H. Ch. Andersena Królowa śniegu | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole, klasy I-III | Znani pisarze | W kręgu bohaterów książek Astrind Lingren | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. I-III | Poznajemy kosmos | O planetach i gwiazdach. Kosmiczne podróże. Kosmiczne przygody. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. I-III | I kudłate, i skrzydlate... | Poznajemy zwierzęta domowe i gospodarskie. Poznajemy zwierzęta egzotyczne. Ptaki naszych lasów, łąk i sadów. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole, Szkoła podstawowa kl. I-III | Teatrzyk Kamishibai | Baśń H.Ch. Andersena "Brzydkie kaczątko" | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Edukacja biblioteczno-informacyjna | Historia książki i pisma. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Czas wojny | Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Jestem bezpieczny w Internecie | Chronię swoją prywatność w mediach społecznościowych. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła podstawowa kl. IV-VIII | Papież Polak | Wielki Polak-Karol Wojtyła, Papież Jan Paweł II | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Szkoła ponadpodstawowa | Edukacja biblioteczno-informacyjna | Wyszukiwanie informacji na wybrany temat w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej. Będę studentem – oferta biblioteki dla maturzystów. | kompetencje wzakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Szkoła ponadpodstawowa | Czas wojny | Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste, społeczne |
Szkoła ponadpodstawowa | Bezpieczna cyberprzestrzeń | Fake newsy, dezinformacja w sieci. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła ponadpodstawowa | Z historii Polski | 40.rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne |
Oferta Filii w Parczewie
1. Zbiory
- Książki z pedagogiki, psychologii, socjologii i inne
- Materiały dydaktyczne dla nauczycieli
- Lektury szkolne
- Czasopisma dla nauczycieli
- Dzienniki
- Zbiory multimedialne
2. Usługi
- Opracowanie tematycznych zestawień bibliograficznych na zamówienia
- Przygotowywanie zbiorów na potrzeby szkoły lub przedszkola
- Ibuki
- Czytak Plus dla osób niewidomych i słabowidzących
- Możliwość zgłaszania propozycji zakupu zbiorów
- Możliwość zamieszczania własnych programów, scenariuszy zajęć i innych materiałów dydaktycznych w Kartotece Publikacji Nauczycieli Powiatu Parczewskiego
3. Prezentacje wystaw
- Fantastyczny świat utworów Stanisława Lema (marzec – wrzesień 2021 r.)
- Zakładki książkowe (wrzesień 2021 r. – styczeń 2022 r.)
- Pedagogika Janusza Korczaka (luty – czerwiec 2022 r.)
- Wystawa związana z patronami roku 2022 (luty – grudzień 2022 r.)
- Ważni polscy pisarze pozytywiści – Kraszewski i Prus (marzec – czerwiec 2022 r.)
4. Konkursy
- Przyłapani na… czytaniu – konkurs fotograficzny dla szkół ponadpodstawowych (sierpień – wrzesień 2021)
- Zaczynając od wiersza… – K. K. Baczyński Koncert – VII edycja Regionalnego Konkursu Fotograficznego dla szkół ponadpodstawowych (listopad – grudzień 2021 r.)
- Opowiedz mi bajkę – I Regionalny Konkurs Teatralny dla klas III-V szkoły podstawowej (marzec – kwiecień 2022)
- Jak dzieci widzą Janusza Korczaka – XVIII Powiatowy Konkurs Plastyczny dla szkół podstawowych (marzec – maj 2022)
5. Imprezy czytelnicze
- Wakacje z książką – lipiec-sierpień 2021
- Dzień Bezpiecznego Internetu – luty 2022 r.
- Kwiecień miesiącem książki i praw autorskich – kwiecień 2022 r.
- Tydzień Bibliotek – maj 2022
- XXI Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom – czerwiec 2022 r.
6. Spotkania z Radą Pedagogiczną/zespołem nauczycieli
Prezentacja oferty i usług Biblioteki Pedagogicznej w Białej Podlaskiej Filia w Parczewie – 30 min.
7. Konferencje dla nauczycieli (organizowane w Bibliotece Pedagogicznej w Białej Podlaskiej
8. Sieć współpracy i samokształcenia
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy szkolnych powiatu parczewskiego:
Dobre książki dla dzieci i młodzieży (kwiecień 2022 r.)
9. Konsultacje indywidualne dla nauczycieli bibliotekarzy
Ewidencja książek i zbiorów audiowizualnych.
Opracowanie formalne i rzeczowe książek i zbiorów audiowizualnych.
Opracowanie artykułów z czasopism.
Statystyka biblioteczna.
Selekcja zbiorów i protokoły ubytków.
Ewidencja ubytków.
Skontrum / Inwentaryzacja Czytelnictwa księgozbioru.
Prawo autorskie w bibliotece.
Awans zawodowy nauczycieli bibliotekarzy.
Wyszukiwanie informacji w katalogach i internetowych bazach danych.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 . na lata 2021-2025
Ewidencja czasopism.
Opis bibliograficzny książki.
Jak korzystać z platformy IBUK Libra?
Przypisy i bibliografie załącznikowe.
Sylwia Gremplewska
Izabela Rola
tel. 83 354 28 79
10. Spotkania z rodzicami
Wartość czytania dzieciom – przedszkola i klasy I-III szkoły podstawowej – 30 min.
11. Zajęcia edukacyjne
Poziom kształcenia | Nazwa programu/cyklu | Tematy zajęć | Kompetencje kluczowe |
---|---|---|---|
Przedszkole dzieci 3-4-letnie | Godziny baśni | Czytanie co dwa tygodniu w danej grupie – baśnie i bajki z elementami biblioterapii | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Wokół książki | Książka moim przyjacielem. Jak powstaje książka? Szanujmy i dbajmy o książki. Ilustrujemy ulubioną bajkę. Robimy zakładkę do książki. Szanujmy i dbajmy o książki. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Wokół biblioteki | Z wizytą w bibliotece. Zawód bibliotekarza. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | W świecie wartości | Nie boję się. Jestem szczęśliwy i mam przyjaciół. Moje nastroje. Jak żyć z nieśmiałością? Piękno, dobroć i odwaga – o wartościach. Szanuję drugiego człowieka. Dbam o swoje otoczenie. | rozumienie i tworzenie informacji; osobiste, społeczne; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Przedszkole dzieci 5-6-letnie | Planeta Jana Brzechwy | Jak rozmawiać trzeba z psem – zajęcia na podstawie wiersza J. Brzechwy Warzywa – zajęcia plastyczne na podstawie wiersza J. Brzechwy Wierszowane zoo – zajęcia na podstawie utworów J. Brzechwy | rozumienie i tworzenie informacji; osobiste, społeczne; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa | Wokół książki | Historia książki i pisma. Poznajemy budowę książki. Szanujemy i dbamy o książki. Jak powstaje książka? Od autora do czytelnika. Dlaczego warto czytać książki? | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się |
Szkoła podstawowa | Wokół biblioteki i informacji | Czytelnik w bibliotece. Zawód bibliotekarza. Jak można wyszukiwać informację? Stare i nowe nośniki informacji. Bezpiecznie korzystamy z Internetu. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; osobiste, społeczne; umiejętność uczenia się; kompetencje cyfrowe |
Szkoła podstawowa | W świecie wartości | Co to znaczy być dobrym człowiekiem? Czym jest dla mnie odwaga? Jaki jestem? Moje nastroje i oceny siebie oraz otoczenia | rozumienie i tworzenie informacji; osobiste, społeczne; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa kl. I-IV | Planeta bajek | W świecie bajek i baśni – stworzenie własnej bajki. Mądrości płynące z legend polskich na podstawie utworu Legenda o Bazyliszku. Wartości baśni Andresena. Nieprzemijający urok Jana Brzechwy (od Kaczki Dziwaczki po Pana Kleksa). | rozumienie i tworzenie informacji; osobiste, społeczne; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Szkoła podstawowa | Wychowanie obywatelskie i patriotyczne | Dzieci mają swoje prawa i obowiązki. Co to znaczy patriotyzm? Moje miejsce na ziemi, Polska. Ziemia parczewska – moja mała ojczyzna. Wartość Konstytucji 3 Maja (kl. IV - VIII). | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe |
Szkoła ponadpodstawowa | Wokół biblioteki i informacji | Korzystamy z zasobów Biblioteki Pedagogicznej w Białej Podlaskiej Filia w Parczewie. E- zasoby – cyfrowy świat informacji. Wyszukiwanie informacji na wybrany temat. Jak sporządzić bibliografię załącznikową? Bezpieczni w mediach społecznościowych. Czytam książki, ponieważ … Czasopismo naukowe źródłem aktualnej wiedzy. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje cyfrowe; kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się |
Szkoła ponadpodstawowa | Wychowanie obywatelskie i patriotyczne | Patriotyzm – wczoraj, dziś i jutro. Polscy nobliści. Twórczość Olgi Tokarczuk. Innowacyjność Konstytucji 3 Maja. | kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencje osobiste i społeczne |